Jakie wyzwania prawne stoją przed firmami z sektora TSL?

Prawo transportowe

02Sty

Sektor TSL obejmujący transport, spedycję oraz logistykę, to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki. To właśnie on odpowiada za sprawną realizację procesów przewozowych, organizacyjnych i logistycznych, zapewniając tym samym funkcjonowanie wielu firm i przedsiębiorstw. W Europie Polska odgrywa bardzo dużą rolę w branży TSL, będąc jednym z liderów na rynku przewozów towarowych.

Czym zajmuje się sektor TSL?

TSL opiera się na trzech głównych filarach – usługach transportowych, spedycyjnych oraz logistycznych, które wspólnie tworzą spójny system przewozu towarów. Każdy z tych elementów pełni określoną funkcję w łańcuchu dostaw.

  •  Usługi transportowe to podstawowa działalność sektora TSL, obejmująca przewóz ładunków różnego rodzaju – od paczek, przez towary drobnicowe, aż po ładunki masowe. Istotne znaczenie ma punktualność dostaw, niezawodność oraz bezpieczeństwo przewożonych towarów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom firmy transportowe mogą łączyć różne formy przewozu – pozwala to na optymalizację kosztów i czasu dostawy.
  • Usługi spedycyjne koncentrują się na organizacji procesu transportowego. To spedytorzy odpowiadają za kompleksowe planowanie przewozu – od wyboru odpowiednich środków transportu, przez określenie najlepszej trasy, po przygotowanie niezbędnej dokumentacji. W praktyce obejmuje to planowanie samego transportu, ale także organizację ubezpieczenia, nadzorowanie procedur celnych oraz sporządzanie umów przewozowych, takich jak dokumenty CMR.
  • Usługi logistyczne to najszerszy z trzech filarów TSL, obejmujący przewóz i spedycję, ale także dodatkowe usługi, takie jak magazynowanie, konfekcjonowanie czy etykietowanie produktów. Logistyka transportu często oznacza także zarządzanie zasobami klienta, doradztwo w zakresie optymalizacji procesów, a także stosowanie nowoczesnych rozwiązań – takich jak cross-docking, który skraca czas dostaw poprzez eliminację etapu magazynowania.

Regulacje prawne dotyczące branży TSL

Działalność sektora TSL podlega licznym regulacjom prawnym – na poziomie krajowym i międzynarodowym. Jednym z najważniejszych aktów prawnych regulujących międzynarodowy przewóz drogowy jest Konwencja CMR. Wprowadza ona jednolite zasady dotyczące odpowiedzialności przewoźników za towary w transporcie międzynarodowym – w tym za ich uszkodzenie, utratę czy opóźnienia. Konwencja nakłada również obowiązek sporządzenia listu przewozowego, będącego podstawowym dokumentem w międzynarodowym transporcie drogowym.

Działalność przewoźników regulują również przepisy unijne. Rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady określa wspólne warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Warto też wspomnieć o Umowie ADR dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych oraz Dyrektywie 2002/15/WE, która określa czas pracy kierowców.

Regulacje te stanowią swoisty fundament, na którym opiera się działalność sektora TSL. Znajomość tych przepisów i umiejętność ich stosowania w praktyce jest niezbędna dla firm przewozowych oraz ich pracowników.

Polski rynek TSL

Głównymi klientami w Polsce są firmy zajmujące się handlem detalicznym i hurtowym, a także przemysł spożywczy, elektroniczny oraz motoryzacyjny. W odróżnieniu od innych krajów Unii Europejskiej, gdzie dominuje logistyka kontraktowa obejmująca operacje magazynowe, w Polsce przeważają usługi transportu całopojazdowego. Oznacza to, że większość operacji koncentruje się na bezpośrednim przewozie towarów między nadawcą, a odbiorcą bez długotrwałego składowania w magazynach.

Na polskim rynku dużą uwagę przykłada się do efektywności świadczonych usług. Przedsiębiorstwa działające w branży TSL inwestują w rozwój technologiczny oraz szkolenia kadry, tak aby efektywnie dostosowywać swoje oferty do zmian rynkowych. Ekologia, satysfakcja klienta i bezpieczeństwo przewozów to priorytety, które firmy w Polsce traktują z dużą uwagą.

Czynniki wpływające na rozwój TSL w Polsce

  1. Branża TSL w Polsce zyskała na znaczeniu w dużej mierze dzięki członkostwu w Unii Europejskiej. Otworzenie rynków europejskich i ułatwienia w handlu międzynarodowym umożliwiły polskim firmom rozszerzenie zakresu usług i zbudowaniu pozycji na arenie międzynarodowej. Polska dzięki swojemu strategicznemu położeniu w centrum Europy, stała się centralnym punktem logistycznym dla przewozów towarowych w regionie.
  2. Kolejnym istotnym czynnikiem jest wzrost e-commerce, który generuje zwiększone zapotrzebowanie na usługi transportowo-logistyczne. Automatyzacja procesów magazynowych oraz rozwój infrastruktury drogowej, w połączeniu z dostępem do wykwalifikowanej kadry, stwarzają dogodne warunki do dalszego rozwoju sektora.
  3. Rozwój branży TSL wspierają także zmiany nawyków konsumenckich, postępująca globalizacja oraz rosnące znaczenie handlu międzynarodowego. Polska, dzięki rozbudowie infrastruktury sieciowej oraz intensyfikacji handlu, może odgrywać coraz większą rolę w transporcie i logistyce na poziomie europejskim.

Kompleksowa obsługa prawna dla przedsiębiorstw sektora TSL

Prowadzenie działalności w branży TSL wiąże się z koniecznością ścisłego przestrzegania licznych regulacji prawnych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Duże znaczenie ma również umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe oraz na pojawiające się wyzwania operacyjne.

Kancelaria be law. Radcy Prawni ma wieloletnie doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorstw działających w sektorze TSL, w tym międzynarodowych przewoźników, spedytorów oraz podmiotów pośredniczących w przewozie towarów. Oferujemy kompleksowe wsparcie, które obejmuje doradztwo w zakresie przestrzegania regulacji prawnych, opracowywanie skutecznych procedur operacyjnych, a także reprezentowanie w sytuacjach kryzysowych.

Zapraszamy do kontaktu – powierzając nam swoje sprawy, zyskują Państwo nie tylko pewność prawnego bezpieczeństwa, ale także więcej czasu na rozwój swojego biznesu. Siedziba naszej kancelarii znajduje się w Bydgoszczy, ale w sprawach z zakresu prawa transportowego obsługujemy klientów z całej Polski, również online.

Potrzebujesz pomocy?

Andrzej Jakubowski

radca prawny, Partner Zarządzający

[email protected] +48 792 772 210

Mogą Cię zainteresować

Czy przedawnienie roszczeń w transporcie może uniemożliwić dochodzenie praw?

Czy przedawnienie roszczeń w transporcie może uniemożliwić dochodzenie praw?

Jakie obowiązki nakłada Prawo przewozowe na przewoźników?

Jakie obowiązki nakłada Prawo przewozowe na przewoźników?
wszystkie wpisy